F R I E D A K O C H 1923 - 1995 |
|
|
||
teksten brieven van Frieda aan Bert in Boekelo brieven aan en van Bert Schierbeek uit de oorlogsjaren. brieven aan Lucebert uit de jaren vijftig vanuit Parijs. ' Meer dan muze van twee vijftigers '
M.S. |
Zondagsschrijven
In alle officiële organen, radio, televisie, kranten, wordt openlijk vol afschuw gesproken over de nazi’s en de nazitijd. De feiten zijn anders. Een feit is dat de Quay weer minister is, dat nazigeneraal von Keelmannsegg in Nederland gaat wonen en dat een prinses trouwt met een Duitse soldaat. De hele godsdienst is literatuur, zijn woorden. In de vorige eeuw was de kerk tenminste openlijk hard en onmenselijk, men preekte het hiernamaals om de slechte toestanden te kunne laten bestaan en zo zichzelf niet overbodig te maken. Nu preekt men wat zachter en menslievender, omdat dat nu bon ton is, maar op de terreinen waar dat nodig zou zijn, zoals oorlog en vrede, houdt men zijn mond, of men preekt de vrede maar doet er niets voor en het huwlijk van de prinses met de Duitse soldaat wordt door de kerk met mooie woorden ingezegend. In Het Vrije Volk voert dominee Buskes een woordenstrijd tegen John Lennon die gezegd heeft, ik ben populairder dan Jezus Christus. Dominee Buskes valt hem bij, door te zeggen, ja Jezus Christus is nooit zo populair geweest. Dat is natuurlijk niet waar, dat weet dominee Buskes ook wel, Jezus Christus is altijd heel populair geweest, eeuwenlang . Nu nog wordt er elke dag voor de radio over hem gesproken, elke dag eeuwenlang werd alles gedaan in naam van Jezus Christus. Dat weet dominee B ook wel, maar nu deze populariteit een beetje aan het tanen is, wil dominee B. er nieuw leven in blazen door John Lennon gelijk te geven.John Lennon heeft geen gelijk want Jezus Christus is nog steeds populairder dan hij. Toch heeft John Lennon meer gelijk dan dominee B, omdat de populariteit van Jezus Christus uit woorden bestaat uit holle klanken en omdat dichters de enige mensen zijn voor wie woorden niet uitsluitend versiering van het leven zijn, voor dichters bestàat het leven uit woorden. Voor de gewone mensen zijn woorden een creatie, een uitwijkmogelijkheid, waarin ze kunnen vluchten, omdat anders de feiten te bar zouden zijn, voor dichters niet, voor dichters zijn de woorden het leven zelf. Daarom is het onzin te zeggen dat een schrijver die veel schrijft b.v. Vestdijk, zou vergeten te leven, voor Vestdijk is schrijven het leven zelf. In de oorlog kwam een man bij een familie een oproep brengen, bestemd voor de vader en twee dochters om in de Euterpestraat te verschijnen. Zij waren een dag naar buiten geweest en hadden zonder het te merken, anders hadden ze het niet gedaan want de familie had vijf joodse mensen in huis, in de duinen in verboden gebied gewandeld. Ze waren de hele middag door Duitsers vastgehouden en een paar dagen later kwam een man die oproep brengen. Hij zei erbij dat hij er ook niets aan kon doen, hij werd maar gestuurd en hij hoopte dat het niet erg zou zijn. Die man die wist dat het evengoed een doodvonnis zou kunnen zijn wat hij overhandigde, maar hoewel hij deze handeling deed zei hij erbij dat hij er niets aan kon doen.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Theologen annexeren alles. Atheìsten zijn volgens hen ook ongelovigen, omdat ze geloven dat er iets niet bestaat. Het zijn inhalige mensen, de theologen, alles moet bij hen horen, alles trekken ze naar zich toe, komt dat omdat ze zich onzeker voelen? Zijn daarom dominee´s altijd tegen sociale verbeteringen geweest, hebben ze daarom altijd gezegd dat de armoede noodzakelijk was en gods wil, omdat ze bang zijn zichzeld overbodig te maken als de mensen het op aarde goed hebben en niet meer verlangen naar het hiernamaals?
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
|
|||
previous home next | ||||